loading...

انجام حوالجات ارزي

انجام حوالجات ارزي

بازدید : 455
11 زمان : 1399:2

پس از مراجعه به شعب ارزي بانك و ارائۀ درخواست انجام حوالجات ارزي و معرفي ارز حواله (از محل حساب ارزي، اظهار نامۀ گمركي، واريز نقدي، خريد ارز به صورت توافقي از مناطق آزاد تجاري و...). بانك در كوتاه ترين زمان و از طريق سيستم پيشرفتۀ سوئيفت نسبت به صدور حوالۀ ارزي عهدۀ كارگزاران خارجي و داخلي اقدام مي نمايد.

صدور حواله هاي ارزي به دو صورت امكان پذير است.

صدور حوالۀ عهدۀ كارگزاران(بانك ها) خارجي در اقصي نقاط دنيا

صدور حوالۀ عهدۀ كليه بانك هاي داخلي به ارزهاي معتبر

انجام حوالجات ارزي وارده: (Inward Transfers)

دستور پرداختي است از طرف كارگزاران (بانك هاي خارجي و داخلي) به بانك ارسال مي شود و پس از دريافت پيام سوئيفت در كوتاه ترين زمان ممكن به شعبۀ مربوطه اعلام و امكان دريافت وجه توسط مشتري فراهم مي گردد.

در حال حاضر مقررات ارزي اين اجازه را به ذينفع حواله مي دهد كه ارز حواله را در حساب هاي ارزي خود نگهداري يا به نرخ روز به بانك فروخته و يا به خارج از كشور حواله كند و حسب درخواست به ارز ديگر تبديل نموده و يا آن را به گذرنامه خود يا ديگري منتقل نمايد.

دريافت حواله به ارزهاي معتبر از طريق سيستم ماهواره اي سوئيفت از اقصي نقاط دنيا در شبكۀ بانك امكان پذير است.

در ادامه بيشتر درباره انجام حوالجات ارزي ميخوانيم .

بازدید : 433
11 زمان : 1399:2

حواله به طور كلي عبارتست از مدرك مستند ارسال چيزي(مي تواند نقدي يا غير نقدي باشد) وبراي حواله بانكي ارسال وجه مد نظر است.

حواله ارزي چيست

جهت ارسال ارز از طريق يك بانك به حساب فرد يا شركت در بانك مقصد از انجام حوالجات ارزي استفاده مي گردد. در همه اين روشها، ارسال كننده پول ابتدا ازاينكه بانك مقصدداراي كدرهگيري ياسوييفت معتبرمي باشداطمينان حاصل كرده وسپس واحدپول ارسالي راتعيين مي كندومعادل آن رابرمبناي واحدپول بانك مبداجهت ارسال حواله تحت عنوان حواله تحويل بانك مي دهد.حواله هاي فوق از طريق بانك ثالثي ( كه بر مبناي واحد پول ارسالي متغير مي باشد) به بانك مقصدمي رسدوبسته به نوع حساب شخص ياشركت دربانك مقصدبه واحدپول رايج تبديل شده ويادرحساب ارزي وي/شركت ثبت مي شود.

حواله

حواله به معناي انتقال پول از حساب يك شخص در يك كشور به حساب شخص ديگر در كشور ديگر مي باشد. به عنوان مثال شخصي كه در خارج از كشور خود كار مي كند و قصد دارد تا به خانواده خود در كشورش كمك هاي مالي ارسال كند از طريق حواله ارزي مي تواند اين كار را انجام دهد. بر اساس گزارش بانك جهاني در سال 2012، نزديك به 401 ميليارد دلار حواله ارزي به كشورهاي در حال توسعه وارد شده است.

اهميت

انجام حوالجات ارزي در حال حاضر نقش اساسي و بزرگي را در اقتصاد بسياري از كشورها ايفا كرده و كمك زيادي به رشد اقتصادي مي كند. بر اساس تخمين بانك جهاني سوئيس در سال 2009 ، 414 ميليارد دلار از طريق حواله جا به جا شده است. از اين 414 ميليارد دلار، 316 ميليارد دلار آن وارد كشورهاي در حال توسعه شده كه 192 ميليارد آن از طرف كارگران مهاجر بوده است.

در سپتامبر سال 2008 ، بانك جهاني نخستين پايگاه داده براي نرخ حواله را ايجاد كرد. اين پايگاه داده ، اطلاعات براي ارسال و دريافت حواله در 200 كشور در سر تا سر جهان ايجاد نموده است.

ديدگاه كلي

حواله يك پديده جديد در جهان نيست و بخشي از زندگي بشر مي باشد. برخي از كشورهاي اروپايي مانند اسپانيا، ايتاليا و ايرلند به شدت وابسته به حواله هاي دريافتي از مهاجران در قرن هاي نوزدهم و بيستم بوده اند. در سال 1946، حواله هاي ارزي 21% اقتصاد در جر در كشور اسپانيا را به خود اختصاص داد. اين كشورها سيسات هاي جديدي را در زمينه حواله به كار گرفتند. ايتاليا نخستين كشوري بود كه قانوني براي ارسال حواله وضع نمود. از سال 2000 ميلادي ميزان ارسال حواله گسترش بيشتري يافته است. مهاجران چين و هند بيش از 130 ميليارد دلار پول از طريق حواله ارزي به كشورهاي خود ارسال نموده اند.

ايالات متحده از سال 1983 به طور جهاني منبع ارسال حواله بوده است. روسيه، عربستان صعودي و سوئيس در سال 2007 بيشترين ميزان انجام حوالجات ارزي بوده اند. جدول زير كشورهايي را كه بالاترين ميزان دريافت وجه از طريق حواله را درجهان داشته اند نشان مي دهد.

بازدید : 522
11 زمان : 1399:2

انجام حوالجات ارزي در حال حاضر نقش اساسي در اقتصاد بسياري از كشورها ايفا نموده و كمك قابل توجهي به رشد اقتصادي مينمايد. به منظور ارسال ارز از طريق يك بانك به حساب شخص يا شركت در بانك مقصد از حواله ارزي شبكه سويفت استفاده مي شود.

شرايط ، قوانين و نكات ارسال حواله :

طبق قوانين و مقررات بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران جهت احراز هويت كامل مشتري ، كپي كارت ملي ضميمه فرم درخواست حواله مي شود.

مشتري ملزم به تكميل فرم درخواست حواله به صورت كامل و خوانا ( به فارسي و لاتين) مي باشد و درصورت بروز هرگونه مشكل از جمله برگشت، تاخير، مسدود شدن ارز و ... بر اساس درج اطلاعات ناقص و يا اشتباه در فرم حواله ، مسئوليت آن بر عهده مشتري بوده و صرافي پالاديوم هيچگونه مسئوليتي بر عهده نخواهد گرفت.

كليه كارمزدها و هزينه ها جهت اصلاحيه و پيگيري مجدد بر عهده مشتري مي باشد.

توجه: قابل ذكر است در صورت نقص يا اشتباه در اطلاعات موجود در فرم حواله بانكي، برگشت آن حواله، گاهي تا چند ماه به طول مي انجامد و مسئوليت اين اشتباه به عهده مشتري است.

حواله هاي ارزي فقط در صورت تاييديه برگشت بانك يا كارگزار مربوطه از نظر صرافي برگشتي تلقي مي شوند و مشتري بايستي براي اثبات ادعاي خويش مستندات لازم را ارائه دهد.

در صورت برگشت حواله بعد از انجام حوالجات ارزي به هر دليل (نواقص اطلاعات حساب گيرنده، قوانين بين المللي پولشويي و قوانين تحريم بانكي ايرانيان) كارمزد بانكي مربوطه از آن كسر شده و حواله مربوطه بعد از كسر كارمزد به صورت خالص برگشتي به مشتري مسترد خواهد شد و ظرف 24 ساعت پس از برگشت بايد از طرف مشتري تعيين تكليف شود.

الف . در صورتي كه مشتري اعلام به حواله مجدد نمايد ( در شرايطي كه امكان حواله مجدد وجود داشته باشد ) مي بايست كارمزدهاي مربوطه حواله فوق را پرداخت نمايد .

ب . در صورتي كه مشتري درخواست وجه ريالي حواله را داشته باشد فقط به نرخ روز (نرخ خريد) با مشتري محاسبه و تسويه مي گردد. لذا نرخ اوليه خريد حواله ملاك تسويه نمي باشد و چه قيمت ارز مربوطه بالا رفته يا پايين آمده باشد فقط به نرخ روز از مشتري خريداري مي شود

اين صرافي فقط در شرايطي مي تواند نام فرستنده ( ذكر نام فرستنده حواله يا با اوردر – در هنگام ايجاد انجام حوالجات ارزي ) را در حواله بانكي ذكر كند كه از قوانين كارگزار يا بانك مربوطه مانعي نداشته باشد و در غير اينصورت از نوشتن نام فرستنده معذور است.

بازدید : 436
11 زمان : 1399:2

در ارسال انجام حوالجات ارزي شركتي ، درصورت درخواست بانك ارسال كننده ، مشتري موظف به ارائه پيش فاكتور و ساير مدارك مورد نياز به صرافي ميباشد.

حواله با هماهنگي قبلي و در صورت تسويه كامل تا پايان وقت بانكي همان روز ، قطعي تلقي مي گردد.

حواله هاي بانكي ناخالص بوده و كارمزدهاي بانكي پس از رسيدن به مقصد از مقدار حواله كسر خواهد شد و با توجه به كشور و نوع بانك گيرنده و بانك واسط كارمزد بانك متغير است و اين صرافي در قبال آن هيچ مسئوليتي ندارد.

از اكثر حواله هاي بانكي بسته به نوع بانك واسط و كشور و بانك مقصد بين 10 الي 100 دلار كارمزد كسر مي شود و حواله هاي نت كه بصورت مستقيم از يك بانك به همان بانك گيرنده واريز مي شود ، بدون كسر كارمزد بانكي ميباشد - با هماهنگي صرافي.

زمان رسيدن حواله هاي بانكي تا سه روز كاري است (بدون در نظر گرفتن تعطيلات كشور مبداء و مقصد) كه روال عادي انجام حواله هاي بانكي است و در صورت تاخير بيش از 5 روز كاري مشتري موظف است موضوع را جهت بررسي و پيگيري به صورت ايميل يا فكس به اطلاع صرافي برساند.

طبق قوانين بين المللي پولشويي بيشتر بانك ها در زمان انجام حوالجات ارزي از دريافت حواله هاي ارسالي (به خصوص دلار و يورو) به حساب هاي حقيقي (اشخاص) ممانعت مي كنند و در صورت انسداد يا برگشت اين حواله ها ، مسئوليت آن به عهده مشتري است.

قوانين خاص بانكي برخي كشورها:

به دليل قوانين سخت و محكم كشورهاي اروپايي و آمريكايي به كليه مشتريان توصيه مي شود از قوانين بانكي كشور گيرنده اطلاع لازم و كافي را بدست آورده و سپس اقدام به ارسال ارز نمايند.

طبق قوانين كشورهاي انگليس، آمريكا، كانادا، استراليا و ژاپن حواله هاي داخلي (انتقال از يك بانك به بانك ديگر در همان كشور) شرايط خاصي براي جلوگيري از فرار مالياتي و فعاليت هاي غير قانوني وضع گشته است و نظارت كاملي براي جابجايي مبالغ بالا انجام مي گيرد و گاهي بانك ها پس از قبول حواله هاي داخلي با مبلغ بالا، آن مبلغ را مسدود كرده و تا زماني كه گيرنده مستندات قانوني كافي جهت واريز به حساب را ارائه ننمايد براي ايشان مجوز برداشت صادر نمي گردد.

در برخي كشورها براي حساب هايي كه متعلق به اشخاص حقيقي بوده محدوديت هاي خاصي قائل مي شوند كه توصيه مي گردد قبل از ارسال حواله با بانك گيرنده هماهنگي لازم صورت پذيرد .

نكته : از ژانويه 2013 تا كنون كليه نقل وانتقالات به حساب اشخاص ايراني حتي داراي مليت هاي ديگر براي بيش از پنج هزار دلار در آمريكا و كانادا و سه هزار يورو در اروپا ،از طريق ارسال سويفت ممكن نيست و در صورت داشتن پاسپورت ديگر فرد دريافت كننده ايراني ارايه اسكن رنگي پاسپورت خارجي و مدارك ديگر الزامي است .در ادامه مقالات انجام حوالجات ارزي با ما همراه باشيد.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 53
  • بازدید کلی : 2487
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی